![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgFHk0sOcXBDOR9k-bS13hGQiqAf7TMx23O5Qmm4krXQ42BtldxTir2xgDmklNyCkcFqK7oWtaZw2kM8fcFAqS4QTI3M7UyHpVBlg8zpuTxmtXEUHU1r_FAKomQZkIPXm563ZBuD03-VbI/s320/M12.jpg)
Hej igen!
Jag och barnen i klass 1 c jobbar med "Att skriva sig till läsning" enligt Tragetons metod. Barnen skriver egna berättelser med hjälp av datorn. De olika stegen i arbetet är:
Jag och barnen i klass 1 c jobbar med "Att skriva sig till läsning" enligt Tragetons metod. Barnen skriver egna berättelser med hjälp av datorn. De olika stegen i arbetet är:
Spela piano
· spela piano på tangentbordet med båda händerna
· välja en sida att skriva ut
· leta bokstäver och räkna dem (1 G, 2 G, osv)
Spökskrift
· skriva en saga tillsammans med en kamrat med
spökskrift och båda händerna på tangentbordet
· berätta för en vuxen som skriver det barnen berättar
· skriva ut sagan
· rita en bild till
· läsa sagan för klassen och få respons
Skriva saga
· skriva en saga tillsammans med en kamrat eller ensam och båda händerna på tangentbordet
· skriva ut sagan
· rita en bild till
· läsa sagan för klassen och få respons
Oj, vilka bra sagor och berättelser det blir. Barnen är jättestolta när de läser upp det de skrivit för varandra.
· spela piano på tangentbordet med båda händerna
· välja en sida att skriva ut
· leta bokstäver och räkna dem (1 G, 2 G, osv)
Spökskrift
· skriva en saga tillsammans med en kamrat med
spökskrift och båda händerna på tangentbordet
· berätta för en vuxen som skriver det barnen berättar
· skriva ut sagan
· rita en bild till
· läsa sagan för klassen och få respons
Skriva saga
· skriva en saga tillsammans med en kamrat eller ensam och båda händerna på tangentbordet
· skriva ut sagan
· rita en bild till
· läsa sagan för klassen och få respons
Oj, vilka bra sagor och berättelser det blir. Barnen är jättestolta när de läser upp det de skrivit för varandra.
Det är fler och fler som lämnar spökskriften och vill skriva texten själva i stället. Jag har häftat ihop en bok av lite större, tjockare papper till varje barn och i den får de limma in sina sagor och rita en bild till. När vi skriver ut en färdig berättelse så vill de alltid ha ett ex att ta hem och visa.
Det som jag måste påminna om ibland är att de ska använda båda händerna när det skriver en egen text. När de letar efter bokstäver på tangentbordet hoppar ett pekfinger fram och sedan glömmer de att använda båda händerna. Fortsättning följer ......
2 kommentarer:
Häftigt..
Kan du redan nu utvärdera? Dvs jämföra med tidigare arbete, vad funkar bättre?
jag jobbar också med Trageton och är supernöjd. Oslagbar guidade mig till dig och ingen gladare än jag. Lägger dig på favoriter. Kul.
Från erica i piteå
Titta in hos mig på
www.klassiskt.blogspot.com
Skicka en kommentar